Iedereen die met mensen werkt, kan zelf opdrachten verwerven. Mensen verkopen namelijk iedere dag. Commercie is een vaardigheid die is aan te leren. Elke gemotiveerde professional kan met de juiste training en coaching succesvol worden in acquisitie.
Begin bij het begin door je medewerkers een commerciële verantwoordelijkheid toe te vertrouwen; uit zichzelf zullen ze die niet snel opeisen. Bied een veilige leeromgeving, (zonder afrekencultuur!), waarin fouten maken mag. Bied ruimte om te leren. Gooi je collega's niet in het diepe, maar begeleid en train ze op de juiste vaardigheden zoals strategisch inzicht & commerciële radar en de motivatie of mindset die hen zelfvertrouwen & plezier geeft in acquisitie.
Laat je collega's afscheid nemen van angst en onzekerheid als het gaat om commercie. Elke gemotiveerde professional kan een zesde zintuig ontwikkelen voor commercie en dat ontspannen én met plezier omzetten tot leads, offertes en opdrachten.
Training maakt dat jouw medewerkers ervaren dat acquisitie niet eng is; sterker, dat ze al iedere dag verkopen. En dat er zekerheden zijn die ze altijd in kunnen zetten in acquisitie. Zo zijn zij ontspannen en zelfverzekerd commercieel bezig.
Met de juiste training kunnen professionals potentiële klanten leren herkennen en met focus hun kans op succes vergroten. Zorg er voor dat zij het acquisitieproces doorgronden en de verschillende stappen strategisch in hun voordeel in kunnen zetten. In control zijn dus.
Twijfel je of je jouw medewerkers commerciële verantwoordelijkheden kunt geven?
Realiseer je dan dat de meeste van jouw mensen alles in zich hebben om een overtuigend onderdeel te worden van jullie acquisitiekracht.
Zodat zij ook kansen herkennen, leads genereren, verkennende gesprekken voeren, offertes maken of uitbreiding van lopende opdrachten realiseren.
De last van continuïteit van je bureau die soms op jóuw schouders rust, wordt beter verdeeld. Zo houd jij rust en ruimte over voor andere zaken.
De realiteit is dat je medewerkers niet snel hun hand op zullen steken om die verantwoordelijkheid te nemen. En er hangt natuurlijk een zweempje angstzweet omheen, dat verkopen. De angst om ‘nee’ te horen, of niet eens binnen te komen. Gevolg: ze durven niet. En als ze het wel durven, steken ze -zonder dat ze het in de gaten hebben- vaak tijd en energie in de verkeerde dingen en komen niet tot zaken. Poging mislukt. Weer zelf doen?
Je medewerkers onderdeel maken van je acquisitiekracht is de makkelijkste manier om aan nieuwe klanten en meer betaald werk te komen zonder dat jij harder hoeft te gaan werken. Makkelijk, betekent niet dat het vanzelf gaat.
In de training Succesvol Acquireren help ik jouw medewerkers om zelfvertrouwen en plezier te hebben in acquisitie.
Ze leren de commerciële vaardigheid en de juiste mindset te ontwikkelen die kansrijke leads, samenwerkingsgesprekken, offertes of uitbreiding van bestaande opdrachten oplevert.
Het maakt niet uit of je medewerker al commercieel actief is of niet. Deze training is voor professionals die met zelfvertrouwen en plezier leads of klanten willen aantrekken. Die willen groeien in hun rol. Door zichzelf en jullie aanbod vanuit hún passie over te brengen.
Laurens weet op een ongedwongen manier te zoeken naar hoe je eigen netwerk van meerwaarde kan zijn. Geen 'koude' acquisitie, maar op relaties gebaseerde hulpvragen leren herkennen.
.....een mooie en prettige manier om met een combinatie van video's, opdrachten en begeleiding te ervaren en leren hoe je acquisitie in de praktijk brengt.
Ik heb veel van de training geleerd en het samenwerken met Laurens als plezierig, open en eerlijk ervaren.
Als eigenaar van een adviesbureau, snap ik waar ondernemend adviseren om draait. De klant helpen. Betrokken zijn. Langdurige relaties opbouwen. En dus niet koste wat kost de deal sluiten.
Ik help adviseurs ontspannen en zelfverzekerd succesvol te worden in acquisitie. Commercieel succes is namelijk niet het gevolg van een gave, maar van weten wat je doet.
Het is een set van vaardigheden en een mindset die iedere gemotiveerde adviseur in drie maanden kan opdoen.
Vaardigheid in acquisitie heeft mij twee belangrijke vrijheden gebracht. De vrijheid om te groeien van werknemer naar ondernemer én de vrijheid om mijn eigen werk te kunnen uitkiezen.
Succesvol opdrachten kunnen verwerven betekent vrijheid, zelfstandigheid en rust, voor zowel ondernemers als professionals.
Onze trainingen zijn er op gericht om van alle acquisitie warme acquisitie te maken. Eerst door het verbinden van jouw mensen aan de klant. Daarna door het verbinden van jullie oplossing aan het probleem.
Acquisitie draait om verbinden. Niets doen waar jij of de ander niet achter staat. Geen gladde of pusherige verkooppraat dus. Gericht op relaties opbouwen voor de lange termijn.
Je bedrijf kan groeien als er meer opdrachten worden binnengehaald. Zonder dat jij daarvoor harder hoeft te werken. Je mensen groeien ook door. Naar Senior of partner bijvoorbeeld.
Voor de start van de training is er een intake. In zes modules van twee weken leren adviseurs in twee á drie uur per week alles wat zij nodig hebben om succesvol te worden in acquisitie: de strategie, vaardigheden én een zelfverzekerde mindset.
Voor de start van elke module ontvangen je collega's een instructievideo en digitaal werkboek. Elke module heeft meerdere challenges om de theorie direct in de praktijk te brengen.
Het cursusmateriaal is online & 24/7 toegankelijk. In de twee weken die een module duurt, kunnen deelnemers zelf hun studietempo bepalen. Elke module heeft een persoonlijke begeleidingssessie om vragen te beantwoorden en deelnemers uit te dagen.
Klik op de beschrijving hieronder om meer te weten over de inhoud van de trainingsmodules.
Voor we met de training starten, houden we een kort intakegesprek met elke deelnemer. In dat gesprek leren we elkaar beter kennen en agenderen we de persoonlijke leerdoelen.
Je gaat in week één en twee van de training jouw eigen gunfactor ontwikkelen. Je weet al hoe jullie producten en diensten het verschil maken en je kent het speelveld waar je in werkt. In deze eerste stap werk jij die kennis en ervaring uit tot zekerheden die jou sterk maken. Door die zekerheden te matchen met jouw kwaliteiten en drijfveren.
Eindresultaat: je neemt afscheid van je ‘ja, maar…’ over wat je te bieden hebt. Je kent jouw beste proposities, weet wat jou onderscheidt, bent daarover zelfverzekerd en kunt dat vanuit jouw bevlogenheid op een persoonlijke manier overbrengen. Geen pitch maar plezier.
Focus is essentieel. In deze stap ontdek jij wie er wél op jou zit te wachten. Je gaat superfocus aanbrengen om jouw klanten te identificeren. Want superfocus maakt jouw commerciële inzet effectief en efficiënt. Je filtert je doelgroep op basis van je beste proposities en je leert dé drie vragen waarmee jij in een gesprek direct kansen kunt onderscheiden van vermijdbare teleurstellingen.
Eindresultaat: na week drie en vier zorg jij er zelf voor dat je welkom bent. Je kunt gerichte keuzes maken aan wie je energie besteedt, filtert teleurstelling uit voor je er aan begonnen bent en werkt vanuit de overtuiging dat die ander wél op jou zit te wachten.
Het juiste moment of de juiste vorm vinden om connectie te maken is soms lastig. Bijna iedereen heeft wel enige vorm van plankenkoorts of twijfels om connectie te maken. Succesvolle adviseurs hebben geleerd dat te overwinnen. In week vijf en zes leer je uitnodigingen herkennen waarmee je aansluiting kunt maken en hoe je iemand kunt benaderen zonder dat het bedreigend of dwingerig voelt. Je leert de zekerheden die je in de vorige stappen hebt verworven in te zetten om drempels te overwinnen. Je bent niks aan het verkopen, je ben contact met een ander mens aan het maken. Je leert valkuilen te vermijden en weet wanneer je de aansluiting om kunt zetten in een lead.
Eindresultaat: je bent ontspannen en zelfverzekerd. Je hebt een betere commerciële radar. Je weet wanneer het prima is om aansluiting te maken. Die aansluiting leidt op vanzelfsprekende wijze tot een commercieel vervolg, alleen of met een collega er bij.
Aan tafel. Jij komt iets brengen waar je goed in bent en wat de ander wellicht nodig heeft om zich beter te kunnen voelen. Er kom alleen iets tot stand als jouw antwoord past op de vraag van de ander. Dat kun je niet verkopen, maar je kunt door je zintuigen te gebruiken een kansrijke samenwerking wel veel beter herkennen. Daarna is het geen kwestie meer óf jullie gaan samenwerken, maar hóe. In deze module leer je bewezen succesvolle technieken toe te passen om te herkennen hoe jullie als mensen en als organisatie met elkaar gaan samenwerken. Je weet wat mee te brengen aan tafel om je kansen op een samenwerking te vergroten. Je weet wanneer door te pakken en leert valkuilen te herkennen voordat je er in trapt.
Eindresultaat: je weet na week zeven en acht hoe je zorgeloos en in control kunt zijn in commerciële gesprekken. Je gebruikt je zintuigen optimaal en weet welke vragen te stellen en wanneer te luisteren. Als er wat in zit, dan weet jij hoe het er uit te halen en zo de samenwerking te starten. Je gaat (meer) offertes maken.
Een offerte is veel meer dan een administratieve formaliteit of het invullen van een format. In week negen en tien leer je hoe jij in een goede offerte de randvoorwaarden kweekt voor succesvolle samenwerkingen en tevreden klanten. Hoe ga je om met onzekerheden in een traject? Wat check je wel en niet bij je opdrachtgever? En binnen je eigen organisatie? En hoe krijg je nou die handtekening? Je leert verschillende offertestrategieën die je kunt inzetten afhankelijk van de context waarin je gaat werken. Leer hoe je in de offerte kansen creëert om je klanten nog verder te ontzorgen terwijl je bedrijf meer omzet realiseert.
Eindresultaat: je weet waar je op moet letten om een nog betere offerte op te stellen. Je weet hoe je strategisch kunt sturen in de stappen voorafgaand op de offerte. Je krijgt de handtekening die je nodig hebt.
Week elf en twaalf draaien om concreet resultaat. Je maakt een propositie die jij in veel gevallen zó in kunt zetten, dat je aan betaalde acquisitie kunt doen.
Eindresultaat: met deze door jou zelf ontwikkelde propositie heb jij altijd iets in je zak waar jij in gelooft en wat jouw klant laat proeven van de kwaliteit die je te bieden hebt. Verdien jij de kosten van deze cursus al direct terug met een nieuwe opdracht?